Schollen’s woestijnrat
 
In de jaren zestig was Henk Schollen helemaal hoteldebotel van buggy's. Ze waren indertijd razend populair in de VS. Schollen haalde in 1969 de eerste exemplaren naar Nederland, nog voordat bekende Nederlanders als Ruska ermee aan de slag togen.
Vorig jaar vond Schollen (64) van de 750 buggy's die hij destijds verkocht er eentje terug. Hij kocht hem en besteedde de afgelopen maanden om de Woestijnrat, zoals hij hem noemt, op te knappen. Sinds januari stak de Tilburger 550 uur in de reanimatie. ,,Dat kan als het je passie is. Maar ik ben intussen wel meer dan 22.500 euro kwijt aan de restauratie.'' Terwijl met het terugkopen van het ding ook al 3.500 euro gemoeid was.

Schijfremmen
Het fun-karretje kreeg hypermoderne schijfremmen, een hoop verchroomde onderdelen, een elektronisch instrumentarium en een sluw aangebrachte massaschakelaar tegen diefstal. Een buggy is in feite een polyester bouwpakket met het chassis en de boxermotor van een VW Kever. De EE-34-96 mag volgend jaar mee naar Italië, waar Schollen’s dochter woont. Hij is voorzien van een 1.6 motor uit een Porsche 356. ,,Maar die is uitgeput'', weet Schollen.
 
,,Hij heeft bijna geen compressie meer en van de oliedruk kan ik ook niet blij worden. Dus daar moet ik nog aan vervanging denken.' Schollen wil vooral in de zomer gaan rijden met zijn nozem-mobiel. Hij zet er wel een klein kapje op, tegen de regen. Ondertussen speelt hij met de gedachte opnieuw een bouwpakket voor buggy's te gaan maken.
DE STORIE

Voor informatie of reactie’s kunt u e-mailen naar: info@schollens-woestijnrat.nl